Blogginnlegg 2
Hvordan bli en 2.0-skole?
Verden er i
stadig utvikling, og den beveger seg inn i et informasjonssamfunn der teknologi og
innovasjon har en stadig større betydning.
Sett i fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, er eleven gjort om til kunder og læreren til selger. Kunnskapssynet er at eleven lærer for å bli mer produktive. Vitenskapelig kunnskapssyn dominerer. Men vi bør passe oss for å tenke at eleven enten skal utdannes til maksimal produktivitet, eller utdannes først og fremst til å bli gagns mennesker.
Sett i fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, er eleven gjort om til kunder og læreren til selger. Kunnskapssynet er at eleven lærer for å bli mer produktive. Vitenskapelig kunnskapssyn dominerer. Men vi bør passe oss for å tenke at eleven enten skal utdannes til maksimal produktivitet, eller utdannes først og fremst til å bli gagns mennesker.
Klasseledelse og kunnskapssyn
Det høres ut
som læreren er ille ute og i ferd med å bli utkonkurrert av kunnskapstilfanget
på internett. For å avdramatisere kan vi peke på det John Hattie fant i sine
metaanalyser, at relasjonen mellom lærer og elev har d=0,72. (Hattie, 2013, 186) For å skape gode relasjoner mellom lærere
og elever med en ny elevmasse som kommer inn i skolesystemet, kan det være vi
må endre på undervisningsformen og pedagogikken for å imøtekomme dem på best
mulig måte. Med internettilgang
trenger vi ikke å bli undervist i fakta. Læreren er ikke selve kilden til kunnskap
lenger, den rollen har internett overtatt. Dersom vi skal undervise i fakta
eller gi en instruksjon, kan den gis i form av Flipped Classroom. Slike pedagogiske opplegg blir brukt
også i Norge.
It`s not what
you know that counts anymore; it`s what you can learn.
(Tapscott, 2009, 127)
Det er her
pedagogikken og undervisningen må endre seg. Læreren og undervisningen må dreie
seg over mot å lære elevene om hvordan de kan bruke og anvende
kunnskapen og fakta de oppdager.
Tapscott
mener vi må gå fra lærersentrert til elevsentrert læring. På denne måten kan vi få frigjort
tid til den enkelte elev og gå over til resiprok læring (Hattie, 2013, 302)som har en effektstørrelse på d 0,74. (Hattie
2013, s. 302)
Same shit, new wrapping?
Tapscott
sier at nettgenerasjonen er digitale innfødte, mens utdanningssystemet ligger
minst 100 år tilbake. Betyr dette at tavlen skal ut? Nei, men den bør brukes på
en annen måte og ikke til distribusjon av rene fakta. Vi har gått over fra
krittavle til elektroniske tavler, men dersom vi ikke utnytter teknologien, er vi like langt. Er
det verktøyet i seg selv som er verdifullt, eller er det bruken? Verktøyet blir
ikke bedre enn det du klarer å bruke det til.
Det er nok
dessverre slik i skolen at noen av disse tavlene henger på veggen uten å bli
noe særlig brukt, i følge ICILS2013.
Pc i
klasserommet blir ofte framstilt som forstyrrende for læreren i sin
undervisning. Det blir en konflikt mellom lærer og elev, en konflikt mellom
skole og teknologien. Det er mange bekymringer fra lærere og foreldre fordi vi
er usikre på teknologien. Min datter sa her om dagen: “Mor, la meg styre Netflixen
for deg, du gjør det så sakte”. Vi må gå over fra at de skal lære av oss til at
vi skal lære av dem. Hos arbeidsgivere og i utdanningsinstitusjonene tvinges
det nok mer frem en forandring i hierarkiet og pedagogikken fra lærersentrert
til elevsentrert opplæring. Vi kan ikke skylde på internett og net gen-elevene
- de har kommet for å bli. Vi må gi dem den mest formålstjenlige opplæringen.
Det er krevende å implementere ny teknologi i skolen, men vi må snu dette på
hodet og la undervisningen, systemet og pedagogikken utvikle seg i takt med
teknologien og elevmassen.
Det høres
enkelt ut. Hvordan kan vi implementere internett og ny teknologi på en god
måte? Som jeg har nevnt i mitt første blogginnlegg, så må vi kjenne til nettgenerasjonen
og om hvordan de tenker, hvem de er og hvilke normer og interesser de har. Tapscott gir oss 7 tips (Tapscott, 2009, 148) om hvordan vi kan løse dette.
Skoleledelse
Skoleeier investerer mange penger i trådløst nettverk, pc-er og iPad som arbeidsredskap til lærere i håp om at det skal vise igjen i pedagogikken- og på lærebokbudsjettet. NDLA er en stor satsing på digitale lærebøker. Elevene liker NDLA men i elevundersøkelsen viser det seg at NDLA ikke blir brukt nok i undervisningen. Vi har enda et stykke å gå før den er implementert i opplæringen.
The technology will become successfull only if its alllowed to compete
against nonconsumtion, where it surely would be better than nothing.
(Christensen,2011, 85 – 86.)
Skoleeier
må tåle kostnadene ved utprøvingen av halvferdige eller uferdige løsninger. Det er bedre å bruke tregt internett enn
å ikke bruke internett i det hele tatt. Skolen og lærere har en tendens til å
si at IKT-verktøyene ikke er gode nok enda, men ifølge Christensen bør en være åpen
for utprøving og halvferdige løsninger.
Skoleeier og
skoleledelsen har ansvar for at IKT blir implementert på en god måte og sørge
for at dette øker elevens læring. Det kan skorte på interesse og iver blant
ledere som tror de har gjort en god nok jobb ved å gi nettilgang og PC-er i
buk. Ledelsen kan ha fattet beslutninger som kanskje ikke er rasjonelle nok.
Statsviter Are Vegard Haug snakker om at å fatte beslutninger kan omfattes av en grad av usikkerhet, og en setter
i gang tiltak på bakgrunn av magefølelse. I dette tilfellet kan det handle om
at ledelsen ikke viser den store iveren på grunn av mangelfull kompetanse på
IKT.
Evidens er
viktig for skoleutviklingen, å gå fra tro til evidensbasert ledelse. Elevundersøkelsen fra mitt fylke
viser at spesielt to variabler slår negativt ut: uro i klasserommet og mangel
på indre motivasjon. Ifølge Hattie har motivasjon effektstørrelse på d
0,48. Elevene sier de er interesserte i å
lære, men de liker ikke skolearbeidet og de gleder seg ikke til å gå på skolen. Dette kan
skyldes at eleven kan føle seg motarbeidet av skolen. Mye av livet til
ungdommen dreier seg om internett. I skolesammenheng møter de gjerne en «skolsk»
bruk av pc og internett, mest sannsynlig mer begrensende enn de er vant til. Ledelsens
hypotese kan være at økt
bruk av teknologi kan føre til økt indre motivasjon. Hypotesen må testes for å
se om vi satser på «rett hest».
Vi har så
absolutt datavennlige skoler i Norge. Til og med andre land er imponerte og
begeistret over vår bruk av E-boklæring. Norske skoler vinner priser for innovativt bruk av IKT. Noen skoler bruker nettbrett for læring og Telemark satser på pedagogisk bruk av IKT.
IKT i skolen
er en viktig variabel som ikke må tas bort. Istedenfor å logge av må
pedagogikken utvikles og fornyes.
Hva om du banker
på døren til rektors kontor og spør: Er skolen vår en 2.0-skole?
Litteraturliste/referanser:
Tapscott, Don 2009. Grown up digital. Mc Graw Hill.
Hattie, John 2013. Synlig læring - for lærere. Cappelen Damm.
Hattie, John 2013. Synlig læring. Cappelen Damm.
Christensen, Clayton M. Michael B. Horn & Curtis W. Johnson2010 Disrupting Class. Mc Graw Hill.
Videoer:
An open letter to educators:
“An Open Letter To Educators.” YouTube. YouTube, n.d. Web. 29 Apr. 2015. <https://www.youtube.com/watch?v=-p2pggetoa4>
“A Vision Of Students Today.” YouTube. YouTube, n.d. Web. 29 Apr. 2015.
ICILS 2013
“ICILS 2013: Norske Elever Har Gode Digitale Ferdigheter.” ICILS 2013: Norske elever har gode digitale
ferdigheter. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <http://iktsenteret.no/aktuelt/icils-2013-norske-elever-har-gode-digitale
ferdigheter#.vg3zana9lcr>
Elevundersøkelsen:
“Elevundersøkelsen 2013-2015.” Udir.no. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015
enhetsid=11&vurderingsomrade=6&underomrade=48&skoletype=1&skoletypemenuid=1
“Pedagogisk IKT i Telemark.” Facebook. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <https://www.facebook.com/digitalskoletelemark>
Nettbrett for læring
“Skriveopplæring På Nettbrett -Kaster Blyanten Og Knekker Lesekoden.” Vimeo. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <https://vimeo.com/109695116>
Innovativt bruk av IKT:
Innovativt bruk av IKT:
Bibliography“Vinnerne Av Innovasjonsprisen 2015 Er Kåret!” Vinnerne av Innovasjonsprisen 2015 er kåret! N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <http://iktsenteret.no/aktuelt/vinnerne-av-innovasjonsprisen-2015-er-karet>
E-boklæring:
“«Jeg Hadde Aldri Forventet at Norge Var Så Avansert».” Aftenposten. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/jeg-hadde-aldri-forventet-at-norge-var-sa-avansert-7503615.html#.vgxbwv1viws.facebook>
“«Jeg Hadde Aldri Forventet at Norge Var Så Avansert».” Aftenposten. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/jeg-hadde-aldri-forventet-at-norge-var-sa-avansert-7503615.html#.vgxbwv1viws.facebook>
Flipped
classroom:
elektroniske tavler:
“Omvendt Undervisning.” - Wikipedia. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015.
elektroniske tavler:
“Change Country and Language.” SMART Board – Verdens mest solgte interaktive tavle! N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015. <http://smartboard.no/>
NDLA:
NDLA:
Are Vegard Haug:
“Are Vegard Haug.” Are Vegard Haug. N.p., n.d. Web. 29 Apr. 2015.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar