Blogginnlegg 3
Skolevandring – en
støtte i læringsarbeidet eller en overvåking?
Skolevandring.
Skolevandring er et satsingsområde i vårt fylke. Gjennom et viktig styringsdokument Ledelse for læring er skolevandring et tiltak som skal gjennomføres i de videregående skolene.
På flere skoler har dette blitt en stor utfordring for ledelsen
å «selge» inn. Intensjonen når ikke frem og for mange skoleledere har
gjennomføring av skolevandring skapt store utfordringer. Intensjonen er å skape
læring og pedagogisk utvikling hvor leder skal støtte og oppmuntre, få et
innblikk i hva som skjer i klasserommet og på denne måten øke kvaliteten i
opplæringen sammen med sine ansatte. Lærere
oppfatter dette budskapet annerledes. De antar dette som overvåking, mistillit,
en inngripen i læringsarbeidet, frykt for å mislykkes, manglende tro på at
endringer lar seg gjennomføre. Skolevandring er et satsingsområde i vårt fylke. Gjennom et viktig styringsdokument Ledelse for læring er skolevandring et tiltak som skal gjennomføres i de videregående skolene.
Dette kan skyldes flere ting. Vi har en lang tradisjon i
norsk skole hvor læreren er den autonome. Vi kan kalle det Ett talls loven: en
lærer, et fag, ett klasserom med full frihet der ingen slipper inn. Utfordringen
til skoleledere er å stille krav og avgrense denne friheten som da kan føre til
motstand og kulturkollisjon. Denne motstanden kan også ha noe med måten
ledelsen kommuniserer denne endringen ut i organisasjonen.
Eller kan det skyldes en falsk konflikt? Vi tror vi er
uenige men er kanskje ikke det allikevel. Vi må ta bryet med å undersøke og da
kan koorienteringsmodellen hjelpe lederen med å undersøke om dette stemmer
eller ikke. (Brønn, Arnulf, 2014 fig. 6.1, 152)
Mutual learning model.
La oss «forske» i lys av MLM – Modellen. Modellen kan være et godt verktøy å bruke for å sette situasjonen i et system og reflektere over hva som kunne blitt gjort annerledes fra lederen sin side i kommunikasjonen.
Det som oftest gjøres er at lederen informerer om innføring
av skolevandring på et avdelingsmøte uten at de ansatte vet noe særlig om
begrepet. Lederen faller i en felle ved
å «makrolede» som vil si å utøve en autoritet uten tilstrekkelig kunnskaper og
detaljer om hva som skjer «på gulvet» (Robinson, 2014, 146) Skolevandring står
på sakslisten men ingen av lærerne er godt nok kjent med dette
ped.utvikl.tiltaket og vil derfor ikke
kjenne et eierforhold. Leder presenterer, informerer og er en budbringer og et
talerør fra rektor. Knut Roald snakker om skoler med manglende skoleutvikling
der rektor/skoleleder informerer på denne måten. ( Roald, 2013, kap 1) Mønsteret
er lagt og vi vet på forhånd hva som kommer til å skje. Rektor gir rom for
spørsmål og kommentarer. Vi vet hvem som tar ordet og som snakker for alle. Vi jobber derfor bare på overflaten og derfor ikke
ned i dybdelæring. Wells læringssyklus (Roald, 2013, 106)La oss «forske» i lys av MLM – Modellen. Modellen kan være et godt verktøy å bruke for å sette situasjonen i et system og reflektere over hva som kunne blitt gjort annerledes fra lederen sin side i kommunikasjonen.
(Roald, 2013,106)
Roald
forteller videre at informasjon i seg selv ikke uten videre resulterer i ny
forståelse og aktiv utviklingsarbeid. Men først og fremst gjennom kollektiv
bearbeiding blir data gjort til kunnskap som er relevant for de utfordringene
vi har. (Roald, 2013, 17)
Du får ingen
dialog og kommunikasjon er av LQI. Lederen kan
også være av den oppfatning og gjennom sin psykologiske verden av sitt behov, sin
kulturelle og sosiale normer, verdier, humør og tankesett bruke sin
styringsmakt, utøve kontroll og autoritet og ønsker ikke å være ydmyk av redsel
for å bli avkledd og miste autoriteten. Leder kan ha tanker om at «jeg har rett
og de vil skjønne det til slutt.» «Noen kommer til å tape her men det blir ikke
meg!» Leder bruker på denne måten noe Roberta Wiig Berg kaller for bulldoser
varianten. Lederen bruker en aggressiv personlighet. ( Brønn, Arnulf, 2014tabell
6.2, 157) Dersom en leder har disse egenskapene og bruker disse lederferdighetene
er det fare for å ikke oppnå en konstruktiv dialog som må til for å fremme
læring og utvikling i lys av MLM – modellen.
Re-frame av mutual learning model.
La oss «forske» litt videre og gjøre en Re-frame av samme situason:
For å få undervisningen til å svinge optimalt må vi samarbeide og tenke i ulike dybder og ikke bare på overflaten. Lars Qvortrup sin modell viser kvalitetsarbeid i skolen som forstås om kunnskap og læring på ulike nivå. Vi må gå fra informasjon til kunnskap og deretter løse ut kunnskapen. Målet må være å komme i en dialog som fremmer læring og få til et møte som kjennetegner et kunnskapsutviklende møte. (Roald, 2013, 223) Det samme sier Roberta Wiig Berg og viser til figur 6.5 om at det må ære en balanse mellom å argumentere, reflektere og stille spørsmål for å forstå den andre. Figuren viser størrelsesforholdet mellom spørsmål og argumentasjon. For mye argumentasjon gir enveis kommunikasjon og for mange spørsmål kan føles mer som et avhør. (Brønn, Arnulf, 2014, 163)
Målet er å komme i balanse med en konstruktiv dialog og prøve å fremme HQI. Med dette menes å ha evne til å fremme sine egne ideer og samtidig lytte og høre på andres ideer. «Selv om jeg er uenig så er det kanskje noe å lære» Med det forarbeidet som er gjort vil lærerne være bedre forberedt og har tanker og meninger om hva som kan være bra og mindre bra. Målet må være hvordan vi sammen kan finne en skolevandringsmodell som kan passe skolen og våre elever. Målet er tilslutt å komme frem til en løsning alle kan være fornøyd med.
Ledelseferdigheter
Dette forutsetter at leder er kjent med sin egen ledelse ferdigheter. For hva var lederens ord? Skal lederen gå fra den «harde» tilnærmingen til å utøve «snillisme»? Robinson mener at det ikke er svaret, men en åpen-for-læring-tilnærming krever at man tydelig viser sin agenda, og at man i tillegg undersøker andres reaksjoner og synspunkter. (Robinson, 2014, 144)
Dette kan komme frem ved at ledelsetemaet jobber med dette
slik at hver leder kan bli bevisst på sine ferdigheter og vet hva han/hun kan
bli bedre på. Det må ikke bli slik at lærerne skal bli oppfattet som
motstandere og dårlige til å samarbeide men at det også må være fokus på at
leder har de personlige egenskapene og ferdighetene som skal til for å kunne
utøve god ledelse som fremmer læring.
For at skolen kal kunne utvikle seg sammen med en kultur for kontinuerlig kollektiv kommunikasjon kan Ståstedsanalysen være et godt verktøy for å øve seg på felles refleksjon og la personalet være aktivt med i analysearbeidet.
Da vil en verdsette og glede seg over
lederoppgavene :-)
Litteraturliste:
Brønn, Peggy Simcic og Arnulf, Jan Kjetil, 2013, Kommunikasjon for ledere og organisasjoner, Fagbokforlaget
Roald, Knut, 2013, Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring, Fagbokforlaget
Robinson, Viviane, 2014, Elevsentrert skoleledelse, Cappelen Damm
Video:
"Humor | Virksomhetsstyring." YouTube. YouTube. Web. 10 Mar. 2015. https://www.youtube.com/watch?v=IHr0Z9QbXms.
Bilder:
Wells læringssyklus:
Tommy og Tigeren:
"Adult Psychology, Child Psychology, Culture." Chezpinkelephant RSS. Web. 10 Mar. 2015. http://chezpinkelephant.com/misunderstandings-in-communication/.
Lunch:
"Dagens Lunch." Dagens Lunch.
Web. 01 Mar. 2015.
Qvortrup, Lars:
"An Interactive Image by Web2Bevis." An Interactive Image. Web. 10 Mar. 2015. http://www.thinglink.com/scene/238240643455909888.
Skolevandring:
"Skolevandring Ved Halbrend Skule." Udir.no -. Web. 10 Mar. 2015. http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Filmer/Filmer-om-skoleutvikling-/Skolevandring-ved-Halbrend-skule/.
Roald, Knut:
Wells læringssyklus:
HQI og LQI:
MLM - modellen
"Benjamin Mitchell - Using the Mutual Learning Model to Achieve Double Loop Learning." Vimeo. Web. 10 Mar. 2015. https://vimeo.com/30599611.
Ståstedanalysen:
"Ståstedsanalysen for Skoler." Udir.no -. Web. 10 Mar. 2015. http://www.udir.no/Utvikling/Verktoy-for-skoleutviklinganalyser/Stastedsanalyse-for-skoler/.
Distribusjon
"Distribusjon – Store Norske Leksikon." Store Norske Leksikon. Web. 10 Mar. 2015. https://snl.no/distribusjon.
Delegasjon
"Delegasjon." - Wikipedia. Web. 10 Mar. 2015. http://no.wikipedia.org/wiki/Delegasjon.
Medskaping
"Tegn På God Praksis." Udir.no. Web. 10 Mar. 2015. http://www.udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Tegn-pa-god-praksis/3-Utproving-av-ny-praksis-Larende-organisasjoner-i-hverdagen/33-Skape-rom-for-kunnskapsutviklende-fellesskap/.Delegasjon
"Delegasjon." - Wikipedia. Web. 10 Mar. 2015. http://no.wikipedia.org/wiki/Delegasjon.
Medskaping
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar